Opiniestuk: Iedereen digitaal
17 April 2024
"Iedereen digitaal? Nog niet allemaal, maar we zijn goed onderweg. Onze digitale toekomst biedt hoe dan ook kansen, waar we in Mechelen op een inclusieve, duurzame en veilige manier werk van maken."
Iedereen digitaal? Twee termen die veel resultaten opleveren wanneer je ze op internet invoert. Onze overheden, lokale besturen en vele verenigingen leggen zich er actief op toe. En maar goed ook, want de digitale snelheidstrein werd enkele decennia geleden op gang getrokken en raast vandaag haast zonder te stoppen door richting een steeds meer digitale toekomst. Maar hebben we iedereen wel mee aan boord?
Het wordt al moeilijk om je een handeling te bedenken die we zonder laptop of smartphone uitvoeren. Denk maar aan bankverrichtingen, inloggen via itsme, online shoppen, eten bestellen, inschrijven voor hobby’s en school, tickets voor toneel of een voetbalmatch. Het zijn ontwikkelingen die ons leven vergemakkelijken, maar ze gaan snel en zijn niet voor iedereen even vlot te volgen. Zo leert de digitale barometer ons dat de digitale toekomst nog niet voor iedereen even toegankelijk is.
Voornamelijk 65-plussers, huishoudens met beperkte inkomens en kortgeschoolden hebben hulp nodig om mee op de digitale snelheidstrein te springen.
E-inclusie en digitale geletterdheid vormen daarom een groot aandachtspunt voor Mechelen. Doorheen onze stad hebben we een sterk netwerk uitgerold aan dienstverlening, vorming en toegankelijke digitale toestellen voor mensen die dit nodig hebben. We hebben tal van haltes ingebouwd waar mensen op eigen tempo de digitale snelheidstrein op kunnen stappen. En dat kan je letterlijk nemen. Met Digibank Mechelen tellen we binnenkort 18 digibankpunten in alle wijken en dorpen van onze stad. Daar kunnen mensen terecht voor digitale vragen en vorming of het goedkoop ontlenen van digitale toestellen.
Een jaar na opstart hebben we al meer dan 1000 mensen verder geholpen. Voornamelijk huishoudens met beperkte inkomens, senioren en kortgeschoolden. Maar bijvoorbeeld ook nieuwkomers en jongeren die misschien wel over digitale toestellen beschikken, maar niet altijd zicht hebben op een veilig en integer gebruik ervan. Daarvoor werken we samen met partners uit het onderwijs en de welzijnssector om vraaggerichte vorming en mobiele dienstverlening aan te bieden.
Mechelen vervult een voorstrekkerrol richting de digitale toekomst met een project dat zowel sociaal als ecologisch is, door e-inclusie te bevorderen, kansen tot sociale tewerkstelling te creëren en bij te dragen aan de circulaire economie. We zijn dan ook fier dat Telenet en de VRT Mechelen uitkozen om hun Digitale Duik af te trappen. Het is erg lovenswaardig en maatschappelijk belangrijk dat de openbare omroep en een belangrijke telecomoperator zich samen met steden en gemeenten inzetten om de digitale kloof te verkleinen.
Iedereen digitaal? Nog niet allemaal, maar we zijn goed onderweg. Onze digitale toekomst biedt hoe dan ook kansen, waar we in Mechelen op een inclusieve, duurzame en veilige manier werk van maken.
Benieuwd hoe Mechelen jou kan helpen? Neem dan een kijkje op: https://www.mechelen.be/allemaal-digitaal