Ontwerp van laatste fase werken aan Tervuursesteenweg klaar
23 November 2023
"Het nieuw onthulde ontwerp voor de laatste fase van de Tervuursesteenweg gaat verder dan louter infrastructuurverbeteringen. Met een doelgerichte nadruk op de bevordering van fiets- en wandelmogelijkheden, een klimaatbestendige en vergroenende aanpak, zoals grasvoegen en de aanplant van bomen, staat dit project symbool voor een veelomvattende transformatie."
Laatste deel vernieuwing kan in 2025 van start
Een nieuw ontwerp voor fase 3 van de werken aan de Tervuursesteenweg is bekend en werd gisterenavond getoond aan de buurtbewoners. Het laatste deel tussen de Beukstraat en Jubellaan krijgt een nieuwe riolering, wegdek, 21 fietsnietjes, 101 parkeerplaatsen, 44 extra bomen, toegankelijke bushaltes en oversteekplaatsen. De waterdoorlaatbare oppervlakte wordt ook met 30% vergroot door gebruik van kasseien en verharding met grasvoegen. De start van de werken is voorzien voor 2025.
In 2019 werd een eerste ontwerp voor fase 3 van de Tervuursesteenweg onvoldoende bevonden en werd er opdracht gegeven om dit te herwerken. Voor dit laatste deel van de weg, dat grotendeels in Zemst ligt, werd er een studietraject opgezet met studiebureau Tractebel, dat een variantenonderzoek uitvoerde met inbegrip van extra verkeerstellingen, uitgebreid parkeeronderzoek en een extra onderzoek naar de mogelijkheid voor gemengd verkeer en afzonderlijke fietspaden. Stad Mechelen en gemeente Zemst gingen op 5 juni 2023 akkoord met een zone 30-inrichting met gemengd verkeer en 2 lichtgrijs gemarkeerde fietslopers. Dit in lijn met de aanbevelingen van de projectstuurgroep en resultaten van het onderzoek. Zo is gemengd verkeer mogelijk door de bestaande maximumsnelheid van 30km/u en de aanwezigheid van de Colomabrug. En wordt er gekozen voor fietslopers, omdat het aanleggen van fietspaden het behoud van bestaande bomen en het aanleggen van nieuwe nutsvoorzieningen, onthardingen en parkeerplaatsen zouden verhinderen.
Het ontwerp bevat ook 21 nieuwe fietsnietjes, toegankelijke bushaltes en oversteekplaatsen. Tijdens het onderzoek naar parkeerplaatsen was er overal nog voldoende plaats om te parkeren, echter in de Abeelstraat was het aantal plaatsen beperkter. Het ontwerp bevat daarom 101 parkeerplaatsen, momenteel zijn dat er maar 96. De ondergrond van deze parkeerplaatsen en ook de bijkomende opritten zal bestaan uit kasseien met grasvoegen, om wateroverlast te verhinderen. Het percentage onverharde ruimte en waterdoorlatende verharding wordt op die manier meer dan 30%.
Ook krijgt de straat er 44 bomen bij en worden de meeste bomen behouden, op 4 bomen met beschadigde boomwortels na. Tussen nummer 356 en nummer 402 staan al 9 bomen, daar komen er nu nog 10 bij en de zone wordt onthard voor de optimale groei en gezondheid van de bomen. Hetzelfde principe geldt voor de zone tussen nummer 422 en 444, daar komen er 11 bij en wordt er verharding met grasvoegen aangelegd in het verlengde van de opritten, voor een betere wateropname in de grond.
Schepen van Openbare werken, Patrick Princen, is alvast enthousiast: "Het nieuw onthulde ontwerp voor de laatste fase van de Tervuursesteenweg gaat verder dan louter infrastructuurverbeteringen. Met een doelgerichte nadruk op de bevordering van fiets- en wandelmogelijkheden, een klimaatbestendige en vergroenende aanpak, zoals grasvoegen en de aanplant van bomen, staat dit project symbool voor een veelomvattende transformatie. Het is niet slechts een herontwerp van een straat; het vormt de belofte van een duurzame toekomst, waarin de lokale gemeenschap kan floreren rond een groenere, gezondere en meer begaanbare straat."
“De vernieuwde Tervuursesteenweg biedt fietsers en voetgangers maar ook automobilisten heel wat meer ruimte en veiligheid,” licht schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen toe. “Fietsers zullen nu ook op fietslopers op de weg zelf kunnen rijden binnen de uitgebreide zone 30 en dit op voldoende afstand van de geparkeerde wagens. Voetgangers krijgen enkele extra oversteekplaatsen. Er komen ook toegankelijke bushaltes, die we momenteel overal in Mechelen aanleggen. Voor automobilisten voorzien we extra parkeerplaatsen en een duidelijke weginrichting om vlot en veilig te kunnen navigeren. Zo willen we in de lijn van onze mobiliteitsvisie alle weggebruikers faciliteren en de straat en buurt opwaarderen.”
Ook schepen van Mobiliteit en Openbare werken in Zemst, "De Tervuursesteenweg is een functionele verbinding, onder andere voor onze Zemstse scholieren die zo naar de Mechelse middelbare scholen gaan. Met deze werken maken we dat traject veiliger en leggen we opnieuw een puzzelstuk binnen ons fietsbeleid. Iets waar we trouwens al jaren voor ijveren. Tegelijkertijd is dit een belangrijke stap in de aanpak van wateroverlast in de naburige straten. Tevreden dus dat onze visie en plannen na jaren nu eindelijk uitvoering krijgen."
Timing
Gisterenavond werd het ontwerp in twee sessies ook meegedeeld aan buurtbewoners en geïnteresseerden. Daarna konden zij terecht op een infomarkt met overige vragen. De reacties waren positief en bijkomende opmerkingen worden verwerkt in het ontwerp waar mogelijk. In het voorjaar van 2024 wordt de omgevingsvergunning ingediend om vervolgens bewonersgesprekken op te starten met de afkoppelingsdeskundige. Die gaat langs bij elke woning om te kijken of de regenwaterafvoer moet worden afgekoppeld en wat dan de opties, kosten en mogelijke subsidies zijn. Dit omdat ook dit deel van de straat een nieuwe riolering krijgt met behulp van Pidpa. In 2024 wordt dan ook het voorbereidende werk uitgevoerd aan de nutsleidingen. In het najaar van 2024 zal het plan van aanpak van de werken worden gecommuniceerd om dan tegen het voorjaar of zomer van 2025 aan de werken te kunnen starten.