Tivoliroute geopend en ingefietst
01 Februari 2022
“Dit laat ons bovendien toe om de meeste bestaande parkeerplaatsen in het park zelf een groenere invulling te geven. Daarnaast werden er op en rond de nieuwe parking 94 bomen geplant”, vult schepen van groen- en natuurontwikkeling Patrick Princen aan.
Een veiliger en rustiger alternatief voor de fietspaden langs de Antwerpse- en de Liersesteenweg. Dat is de Tivoliroute die vanmorgen door het Mechelse stadsbestuur officieel geopend en ingereden werd. Ze doorkruist de wijken Pennepoel en Otterbeek en omvat nieuwe fietspaden, nieuwe fietsstraten en een nieuwe fietsbrug over de Vrouwvliet.
Gerekend vanaf de Keldermansvest tot aan de bushalte voor het AZ Sint-Maarten meet de nieuwe fietsroute 2,5 km (door het Tivolipark) of 2,7 km (rond het Tivolipark). Gerekend vanaf de Grote Markt komt daar nog eens 900 meter bij. Zo beschikken fietsers vanaf vandaag over een ruim 3 kilometer lange veilige fietsverbinding tussen het centrum van Mechelen en het ziekenhuis. Ook deelgemeente Walem en buurgemeente Sint-Katelijne-Waver zullen via die route en mede dankzij de fietstunnel onder de R6 beter bereikbaar worden. Het is een rustiger en comfortabeler alternatief voor de fietspaden langs de Antwerpsesteenweg en Liersesteenweg.
“Met deze realisatie wordt het sluitstuk van een verbeterde fietsroute van centrum tot het ziekenhuis en de verbinding met de fietstunnel onder de R6 afgewerkt. Binnen onze ambitie van Mechelen Fietsstad is het inzetten op fietsinfrastructuur een cruciaal onderdeel om Mechelaars te overtuigen de overstap te laten maken naar duurzamere mobiliteitskeuzes, zoals de fiets. Met deze fietsroute zetten we in op zowel een sportief/functioneel traject als een recreatief traject”, vertelt schepen Vicky Vanmarcke enthousiast.
"De Tivoliroute vormt niet alleen een veilig en rustig alternatief voor de Lierse- en Antwerpsesteenweg, maar het versterkt ook de rol van het park zelf”, zegt schepen voor openbare werken en parken en stadstuinen Patrick Princen. “Het Tivolipark was al het meest bezochte stadspark, maar het kan nog mooier worden nu we de parkeerplaatsen uit het park halen. Bovendien breekt het park nu ook letterlijk uit haar grenzen en vormt het een schakel in het stedelijk netwerk: sterker verbonden met de wijken Otterbeek en Oud Oefenplein en als trage verbinding tussen het noorden van de stad en het centrum. In de toekomst wil ik het park, centraal tussen Kauwendaal, de Vrouwvliet, de Dijle en het Fort van Walem, ook graag inzetten als vertrekplaats voor wandelingen door het Beschermd Natuurpark Rivierenland."
Tivoliroute ingezoomd
Een aantal straten worden fietsstraten. Zo is de volledige Schijfstraat vanaf vandaag fietsstraat en zijn het Vuurkruisenplein en de Tivolilaan gedeeltelijk fietsstraat, daar waar ze de route ondersteunen. In een fietsstraat bepalen tweewielers het tempo en mogen auto’s fietsers niet inhalen.
Er werden nieuwe fietspaden aangelegd om de missing links op de route weg te werken en bestaande punten op de route werden verbeterd. Zo kwamen er bredere fietssuggestiestroken op de Oude Liersebaan en werd de oversteekplaats in de Eikestraat recent aangepast.
Over de Vrouwvliet is een fiets- en wandelbrug aangelegd. Ze werd vanmorgen plechtig geopend door het stadsbestuur. Het is meteen ook de toegangsbrug tot het park voor bezoekers die met de wagen naar het Tivolipark komen en het laatste stukje vanaf de nieuwe parking in de Eikestraat te voet afleggen.
Over die nieuwe parking zegt mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke het volgende: “Door de parking te verhuizen naar de Eikestraat wordt het gemotoriseerd verkeer gecentraliseerd op één plaats, goed voor 92 parkeerplaatsen waarvan er zes voor mindervaliden worden ingericht.”
“Dit laat ons bovendien toe om de meeste bestaande parkeerplaatsen in het park zelf een groenere invulling te geven. Daarnaast werden er op en rond de nieuwe parking 94 bomen geplant”, vult schepen van groen- en natuurontwikkeling Patrick Princen aan. De totale kostprijs van de parking en de brug bedraagt € 965.863,91 incl btw.
Bij het Tivolipark aangekomen hebben fietsers twee opties. Wie maximum 15 km/u rijdt mag door het park fietsen. Wie sneller rijdt moet rond het park rijden om de rust en veiligheid voor wandelaars en spelende kinderen in het park niet te verstoren. Wanneer het Tivolipark gesloten is blijft de fietsroute rond het park toegankelijk, die door het park niet.
Er is ook groots ingezet op signalisatie, zoals wegmarkeringen (170 m² fietssuggestiestroken en 116 fietslogo’s) en verkeersborden (een 60-tal). Omwille van het weer zijn vandaag nog niet alle wegmarkeringen op het wegdek aangebracht, maar dat zal tegen eind deze week volledig in orde zijn.