15 jun 2021

Prestigieuze concertreeks eert verboden muzikale parels uit naziperiode

Het Mechelse muziekfestival Entartete Musik, letterlijk ‘ontaarde muziek’, brengt met zes concerten en een mediaboek postuum erkenning aan een generatie Joodse componisten die door het naziregime vanaf 1937 geweerd werden van de concertpodia. Honderden van hen werden opgesloten en vermoord. Entartete Musik is een samenwerking tussen Cultuurcentrum Mechelen en Kazerne Dossin en loopt van 18 juni tot en met 12 december 2021, met de steun van Klara.

“Het is niet toevallig dat deze prestigieuze concertreeks in Mechelen plaatsvindt, een stad die respect voor mensenrechten ademt, waar onder andere de Kazerne Dossin, Museum Hof van Busleyden en het Hannah Arendt Instituut gevestigd zijn”, vertelt schepen van cultuur Björn Siffer. “Onder het curatorschap van hoboïst en Mechelaar Piet Van Bockstal keren we terug naar een van de meest duistere periodes uit de muziekgeschiedenis. Veel prachtige muziek werd verstomd, omdat ze niet paste in het canvas van het nationaalsocialisme van Nazi-Duitsland. Ook vandaag zien we overal ter wereld haarden van radicalisering waar expressie wordt ingedijkt. Met deze reeks Entartete Musik eren we de verdrukte componisten en het historische bewustzijn.”

Originele kamermuziek

Oxalys, de fine fleur van ’s lands kamermuziekensembles, opent vrijdag 18 juni de debatten van deze prestigieuze concertreeks in de Mechelse Sint-Janskerk. Geflankeerd door wereldmezzo Christianne Stotijn grasduinen zij in verstilde liederen en melancholische bladzijden, getekend door de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog. Nadien volgen er concerten in o.a. de Sint-Pieter-en-Paulkerk, Kazerne Dossin en de Begijnhofkerk. Het slotconcert wordt gespeeld door Het Collectief & Mechels Kamerorkest.

"Naast het schitterende programmaboek ben ik in de wolken over de CD die we speciaal produceerden voor deze reeks,” vertelt curator van Entartete Musik Piet Van Bockstal, “met originele kamermuziek uit deze duistere periode in de muziekgeschiedenis, subliem vertolkt door het kruim van muzikaal Vlaanderen."

“Bij de prijsuitreiking in 1946 van de Jiddische school in Antwerpen riep de lerares, die haar hele klas in het getto van Łódź had weten omkomen, dat het mooiste monument dat we voor de kinderen uit Łódź konden oprichten, was om hun lied verder te zingen. Dit hele project is een postuum eerbetoon aan de zovele onschuldige slachtoffers van het nazisme, en in het bijzonder aan alle kunstenaars, musici en componisten”, besluit Veerle Vanden Daele, adjunct-directeur van Kazerne Dossin en curator van de tentoonstelling Fake Images.

De muziekreeks kadert in de tentoonstelling Fake Images, die toont hoe fake news en fake images via verschillende kanalen binnensluipen en welke impact stereotypering en complotdenken op de samenleving en haar denkbeelden heeft, zowel in het verleden als in het heden.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.