Meer ruimte voor voetgangers en fietsers
28 April 2020
Het schepencollege heeft bijkomende maatregelen genomen om fietsers en voetgangers tijdens de coronacrisis meer ruimte te geven. Zo wordt het aangenamer voor iedereen en wordt het makkelijker om veilig afstand te houden. Door de huidige maatregelen zien we een stijgend aantal recreatieve verplaatsingen met de fiets en te voet, voornamelijk langs de jaagpaden en fietsroutes. Om de drukte die dat met zich meebrengt in goede banen te leiden en ervoor te zorgen dat iedereen zich op een aangename manier en veilig kan verplaatsen, heeft de stad tekstkarren voorzien en worden er communicatieborden en extra signalisatie geplaatst. Die informeren weggebruikers over de te bewaren afstand. "Ook voeren we tijdelijk fietsstraten in aan de Vaartdijk, Auwegemvaart en Geerdegemvaart”, informeert mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke. “De fietsers komen in beide richtingen op de rijbaan, zo wordt het pad langs de waterkant helemaal vrij gemaakt voor wandelaars. En kunnen ook fietsers zich houden aan de social distancing.” Op volgende trajecten komen er fietsstraten: Geerdegemvaart tussen Plaisancebrug en Colomabrug tot grens Hofstade Hanswijkvaart tussen Postzegelbrug en Stationsstraat Hanswijkvaart vanaf Colomabrug tot start jaagpad Vaartdijk tussen station en Plaisancebrug Auwegemvaart tussen Plaisancebrug en het jaagpad Komet Tags “Ook zullen er tijdelijke tags aangebracht worden op het openbaar domein, die de Mechelaars er op ludieke wijze aan herinneren dat afstand houden cruciaal is en bewegen een must. We zullen ons daarvoor inspireren op onze eigen #2800love-campagne om op een eenvoudige manier de juiste boodschap op de juiste plaats aan te brengen. De tags zullen na een periode verdwijnen, hopelijk zal het virus al veel sneller weg zijn”, wenst schepen van openbare werken en communicatie Patrick Princen. Wat betreft het stadscentrum en de woonstraten zijn er geen extra maatregelen of ingrepen nodig. Deze kennen een algemeen zeer rustig verkeersverloop, minder wandelaars, ruimte op straat door een daling van het autoverkeer. Het autoluw gebied functioneert daardoor momenteel eerder als voetgangersgebied. Er zijn in deze straten ook minder fietsers door het wegvallen van de ochtendpiek. Dat is ook duidelijk te merken aan de cijfers van de fietstellers aan Brusselpoort en Nekkerspoel.Stad Mechelen bekijkt of deze maatregelen op het openbaar domein ook behouden kunnen blijven wanneer de verkeersdrukte opnieuw langzaam toeneemt. Ook post-corona zal social distancing van belang zijn.