Meer Blue op straat in Mechelen

16 Juni 2015

Meer Blue op straat in Mechelen

Twee nieuwe Blue Bike-locaties in de stad  Het verhuren van Blue Bikes zit stevig in de lift sinds de invoering van het derdebetalerssyteem ongeveer een jaar geleden. Hoog tijd om het aanbod uit te breiden dus. Met de creatie van 2 extra locaties krijgen de Blue Bikes ook meer de allure van een stadsbreed fietsdeelsysteem.

 

 

Gebruik Blue Bikes in de lift

Sinds juni vorig jaar betaal je 3x minder voor het gebruik van een Blue Bike dan voorheen. Door de bijdrage die de stad betaalt, kun je voor 1€ al een hele dag van deze fietsen gebruik maken. En met succes! Schepen Marina De Bie (Mobiliteit) legt uit: "Op een jaar tijd zijn we van een gebruik van ongeveer 200 fietsen per maand naar meer dan 500 gegaan. Het systeem is een belangrijke aanvulling op transport via het openbaar vervoer. Zowel voor pendelaars die met de trein komen en het laatste stuk met de fiets willen doen, als voor bezoekers die Mechelen met de fiets willen verkennen is het systeem ideaal."

 

Uitbreiding

Gezien het succes en het feit dat niet iedereen via het hoofdstation de stad binnenkomt, is een uitbreiding logisch. Daarom investeert de stad samen met NMBS en De Lijn in nieuwe locaties op de Veemarkt en aan het station Nekkerspoel. "Station Nekkerspoel is goed voor zo'n 2500 reizigers per dag en de Veemarkt heeft natuurlijk een belangrijk busstation. Beide locaties zijn daardoor belangrijke toegangspoorten tot de stad en daardoor de ideale plekken voor een Blue Bike verhuurpunt", aldus nog De Bie.

Aan het Nekkerspoelstation komen 16 fietsen, op de Veemarkt komen er 8. In het totaal zal Mechelen daarmee 62 Blue Bikes rijk zijn. De nieuwe fietsen beteken voor de stad een extra investering van 20.000 euro per jaar. De NMBS en De Lijn investeren per locatie 15.000 euro (voor onder andere de sleutelautomaten). "Doordat we met verschillende partners samenwerken, is het systeem veel goedkoper dan wanneer we als stad een eigen fietsdeelsysteem zouden opzetten. Bovendien weten we uit onderzoek dat de schaal van onze stad te beperkt is om dit rendabel te kunnen doen. We zullen in de toekomst wel bekijken of er nog bijkomende locaties een optie zijn. We denken dan onder andere aan de Grote Markt, de Vismarkt of aan de toeristische dienst", besluit De Bie.

 

Mechelen Fietsstad

Na de opening van de fietsostrade afgelopen weekend, is dit al het tweede goede nieuws voor de fietsers in een week tijd. En dat is niet eens toevallig. Provincie Antwerpen werkt aan betere functionele routes voor de fietsers in de provincie, maar ook de stad zet sterk in op de fiets. Met investeringen in oa. fietspaden, fietsroutes en fietsenstallingen, het traject rond belevering via cargofietsen, ? Ook de volgende jaren worden deze inspanningen verder doorgetrokken om van Mechelen een echte fietsstad te maken.