10 sep 2019

Mechelen is eerlijkste stad van de provincie

(op de foto v.l.n.r: schepen Gabriella De Francesco, stadsmedewerker Arnout Ruelens, schepen Patrick Princen en vrijwilligster Linda)

 

Stad Mechelen kreeg de hoogste score op de Fair-O-Meter. Dat is een instrument om het gemeentelijk engagement op vlak van eerlijke en duurzame handel te meten. De Dijlestad mag zich daarmee een jaar lang de Eerlijkste Stad van de Provincie Antwerpen noemen. Volgens schepen Marina De Bie is dit een erkenning voor alle acties van de stad rond eerlijke handel, maar zeker ook voor alle vrijwilligers die zich hiervoor inzetten.

Dinsdagmiddag werden in de tuin van de Sint-Pietersabdij te Gent de resultaten gepresenteerd van de eerste Fair-O-Meter, een enquête die 200 FairTradeGemeenten in Vlaanderen konden invullen. Twaalf FairTradeGemeenten werden gelauwerd, waaronder Gent, Leuven, Brugge en Mechelen. De Dijlestad is al sinds 2007 erkend als FairTradeGemeente en die inspanningen rond eerlijke handel vertalen zich nu ook in de hoogste score op de Fair-O-Meter.

Onze stad doet aan sensibilisering op evenementen, organiseert workshops en koopt binnen de organisatie Fairtrade producten zoals koffie, thee, fruitsap, chocolade en wijn. Bij aanbestedingen wordt eerlijke kledij als extra voorwaarde opgelegd. De jaarlijkse M-fair groeide intussen uit tot een vaste waarde in Mechelen. Eerlijke winkels, zoals Oxfam Wereldwinkel of Kabas krijgen hier alle steun. 

Erkenning
Marina De Bie, schepen van Mondiaal Beleid en Duurzaamheid, kon er vanmiddag bij de prijsuitreiking zelf niet bij zijn, maar is wel enorm fier. “Deze score is een erkenning voor de jarenlange inspanningen van de stad rond eerlijke handel, maar zeker ook voor alle Mechelse vrijwilligers die zich hiervoor inzetten", zegt ze. "Maar het kan altijd beter. Hopelijk moedigt het ook mensen aan om nog meer te letten op welke producten ze kopen, waar of door wie ze gemaakt zijn en welke prijs ze ervoor betalen.”

FairTradeGemeente is een campagne van Fairtrade Belgium, Rikolto, Oxfam-Wereldwinkels en 11.11.11. Lokale actiegroepen en gemeentelijke besturen dragen de campagne in hun gemeenten. Zo versterken zij de familiale landbouwer in het Zuiden en de duurzame producent in het Noorden.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.