Mechelen is een groene fietsstraat rijker, de Ridder Dessainlaan.
07 December 2023
“In 30 werkdagen tijd is deze straat volledig getransformeerd naar een straat op maat van zijn gebruikers, de bezoekers van het Vrijbroekpark, schoolgaande jeugd en heel wat fietsers."
Vorige week was de Ridder Dessainlaan al open voor al het verkeer, maar gisteren zijn de plantvakken afgewerkt, wat ook direct het einde van de vernieuwingswerken betekent. De straat, die het centrum van Mechelen verbindt met het Vrijbroekpark, is nu groener, veiliger en beter bestand tegen regenval.
In oktober 2022 werd een infosessie gehouden voor de buurt om de plannen voor te stellen en aan te passen naar bijkomende wensen van buurtbewoners. Van 9 oktober tot 23 november werd de straat dan ook afgesloten om de vernieuwingswerken uit te voeren. De laatste puntjes op de i, de beplantingen in de plantvakken, zijn gisteren toegevoegd. Het totale kostenplaatje van de vernieuwing komt neer op 187.879,00 euro.
Schepen van Openbare werken, Patrick Princen, is enthousiast over de vernieuwing: “In 30 werkdagen tijd is deze straat volledig getransformeerd naar een straat op maat van zijn gebruikers, de bezoekers van het Vrijbroekpark, schoolgaande jeugd en heel wat fietsers. De weg is even belangrijk als de eindbestemming en daar is de Ridder Dessainlaan nu een goed voorbeeld van.”
“De route via de Ridder Dessainlaan vormt een veilige en prachtige route voor de vele fietsers en schoolgaande jeugd die dagelijks via onder meer de Hombeeksesteenweg onze stad binnen- en buitenfietsen”, zegt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen. “De route is slechts een kleine 150 meter of amper 30 seconden langer fietsen, en is dus een volwaardig alternatief. Onlangs nog hebben we de zone 30 in de Hombeeksesteenweg uitgebreid en het Plaisanceplein veiliger en toegankelijker gemaakt door onder meer een breder fietspad in beide richtingen te voorzien. Door nu ook de Ridder Dessainlaan verkeersveiliger in te richten creëren we hier rustiger verkeerstromen en een overzichtelijke verkeerssituatie. Dit komt zowel de auto’s als fietsers en voetgangers ten goede. Ook voor de buurt waar toch heel wat mensen wonen betekent dit een meerwaarde.”
De straat is omgetoverd tot een fietsstraat om het fietsverkeer vlot en veilig te loodsen naar het Vrijbroekpark, het grootste park van Mechelen. Dit inclusief de bijhorende signalering op de straat. Op die manier wordt de straat een volwaardig alternatief voor de fietsroute langs de Hombeeksesteenweg en is deze route weer een mooie aanwinst voor de fietswegen in Mechelen. De voetpaden langs de weg zijn ook in één lijn doorgetrokken en dus verhoogd op de punten waar zijstraten aansluiten op de Ridder Dessainlaan. Op die manier kan je als voetganger ook vlot richting het park wandelen zonder op- of afstapjes. Naast een veiligere straat voor voetgangers en fietsers, is er ook nagedacht over de groene invulling. Er kwam in de straat in totaal 265m² aan plantvakken bij. Twee daarvan zijn midden-eilandjes op de weg, die naast een vergroenende functie ook een afremmende functie voor het autoverkeer hebben. Naast de midden-eilandjes zijn ook twee parkeerplaatsen omgevormd tot plantvakken en zijn er drie nieuwe bomen aangeplant. Op die manier oogt de straat groener, maar is de wateropname ook optimaler.
Schepen Princen concludeert: “De vernieuwing van de Ridder Dessainlaan is niet alleen een upgrade van de infrastructuur voor voetgangers en fietsers, maar ook een investering in de vergroening van de wijk en de straat. De plantvakken langs en op de straat zijn mooi voor het oog, maar ook voor de biodiversiteit en het infiltreren van regenwater naast de betonenrijbaan. Zo trekken we het bruisende en groene Vrijbroekpark verder in deze mooie aangrenzende straat.”