Mechelen en Infrabel openen brug aan de Smisstraat en jij kiest de naam!

29 April 2022

Mechelen en Infrabel openen brug aan de Smisstraat en jij kiest de naam!

De brug van de Smisstraat in Muizen bij Mechelen, die over de sporen gaat, is klaar en gaat officieel open. Van start tot finish duurde het ongeveer een klein jaar om dit project af te werken. De oorspronkelijke brug dateerde van begin jaren 1900 en was aan vervanging toe. Daarnaast vernieuwde de stad Mechelen zowel het wegdek van de hellingen naar de brug als de voet- en fietspaden. Net zoals de Johnny Ronaldobrug, iets verderop, zal ook deze brug een naam krijgen. Voor de brug van de Smisstraat is de kans groot dat dit een vrouwennaam wordt. Mensen kunnen stemmen op vier namen van vrouwen die een band hebben met Muizen en Mechelen en één naam die herinnert aan het vreselijke bombardement van 19 april 1944.

De nieuwe brug van de Smisstraat in de wijk Arsenaal in Muizen is vanaf vandaag open voor alle verkeer. De brug gaat over het spoor en is onderdeel van de belangrijke wegverbinding tussen de Leuvensesteenweg en Muizen. De oude brug was meer dan 100 jaar oud en moest vervangen worden. Ongeveer een jaar geleden werden de eerste stalen onderdelen van de brug in een gespecialiseerde werkplaats gemaakt. Vergelijk het met een soort van technisch bouwpakket van een of ander populair speelgoedmerk maar dan duizenden keren groter en zwaarder. Op de werf werd op basis van deze onderdelen het stalen geraamte van de brug in elkaar gezet. Daarna werd het betonnen brugdek en fietspaden gestort.

In augustus vorig jaar werd de oude brug afgebroken en werd onmiddellijk gestart met de bouw van een nieuw landhoofd aan de kant van de Leuvensesteenweg. De nieuwe brug is met zijn iets meer dan 30 meter maar half zo lang als de vorige brug. De ruimte tussen het oude en nieuwe landhoofd werd opgevuld met zo’n 4000m³ grond. Vroeger lag daar nog een uitwijkspoor maar dat was een hele tijd geleden al verwijderd omdat het niet meer gebruikt werd. Half november werd de nieuwe brug “ingereden” met behulp van een rijdend platform. Deze indrukwekkende, hydraulische machine tilde de brug van zo’n 750 ton verschillende meters op boven de grond en reed ze dan centimeter per centimeter naar zijn definitieve plaats op de landhoofden. Het spannendste onderdeel van de hele werf. Om de brug te kunnen verplaatsen, werd de bovenleiding opzijgeschoven en werden ook honderden metalen platen op de sporen gelegd om ze te beschermen tegen het enorme gewicht van de brug en het rijdend platform.

Eens de constructie op zijn plaats lag, begon het laatste deel van de werken zoals de afwerking en de wegeniswerken. Eind april was alles klaar. De brug van de Smisstraat is meer dan 30 meter lang en 13 meter breed. Het kunstwerk heeft twee metalen bogen en afgescheiden voet- en fietspaden langs beide kanten. Goed voor de veiligheid van de zachte weggebruikers. De brug is bijna een exacte kopie van de Johnny Ronaldobrug iets verderop aan de Stationsberg in Muizen. Die brug, genoemd naar de overleden circusartiest uit Muizen, werd vorig jaar vernieuwd door Infrabel (link naar vorig persbericht). De ervaring van deze werf kwam de aannemer goed van pas bij de Smisstraat.

Stad Mechelen vernieuwt openbaar domein

Mechelen heeft van deze opportuniteit gebruik gemaakt om naar analogie met de Stationsberg en de Ronaldobrug ook hier haar openbaar domein te vernieuwen.

Patrick Princen - Schepen van openbare werken: “Aansluiting zoeken op andere werven is altijd een goede keuze bij het bepalen van de prioriteiten voor openbare werken. In dit geval integreren we zo niet alleen de nieuwe brug in de omliggende infrastructuur, maar we beperkten ook de globale hinder door de werven te combineren. We hebben de volledig aanloop naar de brug vernieuwd van aan de Locomotiefstraat tot aan Hanswijk de Berchtstraat. De actieve weggebruikers krijgen nu aan beide kanten een veilig verhoogd fiets- en voetpad in asfalt. We blijven streven naar meer comfort voor alle weggebruikers en zeker de fietsers en voetgangers. Met deze werken zorgen we voor een veilige en comfortabele verbinding met de nieuwe fietsinfrastructuur van de Leuvensesteenweg en het stationsproject. Weer een stukje Mechelen dat klaar is voor een duurzame toekomst.”

Gaby, Ida, Annie, Hanswijk of 19 april-brug? Jij kiest!

Net zoals de Johnny Ronaldobrug verdient de brug van de Smisstraat uiteraard ook een naam. In samenspraak met de cultuurraad van Mechelen werd een korte lijst met vijf mogelijke namen opgesteld. Alle betrokkenen waren het er al snel over eens dat een vrouwennaam een prominente keuze moest krijgen. Van de vijf voorstellen zijn er dan ook vier die verwijzen naar een vrouw die een directe band heeft met Muizen:

  • Gaby De Jonghe (1927-2012)

Gaby De Jonghe was een actieve telg van het Mechelse internationale familiecircus De Jonghe. Het circus De Jonghe bestond van 1885 tot 1964. Naast de ‘Johnny Ronaldobrug’ vervolledigt deze naamgeving het aandenken aan de Mechelse circuswereld.

  • Annie Van Bosstraeten (1913-2004)

Annie Van Bosstraeten was stadsgids van Mechelen en lid van verschillende toneelverenigingen. Van Bosstraeten werkte vroeger voor de NMBS en heeft als cheminote een duidelijke link met de spoorwegbrug. Daarnaast zong zij ook in het parochiekoor van de St.-Albertuskerk Muizen en schreef ze een kroniek over haar familie en over het dorp en de mensen van Muizen.

  • Hanswijkbrug

Ongeveer de plaats (containerpark) van het klooster Hanswijk buiten de vesten en de naam van een vrouw nl Onze-Lieve-Vrouw van Hanswijk. Door het neutraler Hanswijkbrug te noemen is er een evenwicht tussen gelovigen en niet-gelovigen. De naam is ook een duidelijke verwijzing naar de parochie waartoe dit deel van de wijk behoort en verwijst naar het ontstaan van de wijk buiten de stadswallen.

  • Ida Smeets (1925-1971)

Ida Smeets woonde samen met echtgenoot professor Frans Van Isacker en hun drie kinderen in de "Dreef". Dat is de weg tussen de brug en Muizen-Dorp. Dagelijks wandelde ze op de Dijledijk. In 1971 sloeg het noodlot toe en werd ze vermoord door seriemoordenaar Staf Van Eyken.

  • 19 april-brug

Op woensdag 19 april 1944 vond er een verwoestend bombardement plaats op de Centrale Werkplaats van Mechelen en het rangeerstation van Muizen. Liefst 138 Mechelaars lieten het leven en heel wat huizen en infrastructuur werd vernield. Deze naamsuggestie is een blijvende herinnering aan de gruwel van oorlog.

De mensen uit Muizen en Mechelen hebben het laatste woord. Zij kunnen 1 maand via een online stemming de naam kiezen voor de brug. Stemmen kan online: www.mechelen.be/brug-zkt-naam. Je stem uitbrengen kan van 29 april tot en met 29 mei. Na deze deadline wordt de naam met de meeste voorkeurstemmen officieel bekendgemaakt. Daarna zal de brug ook nog een naambord krijgen net zoals de Johnny Ronaldobrug.

Leerlingen De Puzzel openen de brug samen met lokale wielerheld Julien Stevens

De leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van buurtschool De Puzzel zijn de eersten die over de brug zullen fietsen. Ze doen dat met een heuse sprint- en klimwedstrijd. De korte race start beneden op de begane grond (kant Hanswijk) en de finish ligt aan de top van de brug. De winnaar krijgt een prijs uit handen van Julien Stevens. Stevens was in zijn jonge jaren een professionele wielrenner uit Mechelen. Actief tussen 1963 en 1977. Stevens trainde vaak in de Smisstraat. Een lange, rechte straat waar hij tijdens zijn trainingssessies dikwijls verschroeiend demarreerde in de schaduw van de brug. In ’68 werd hij Belgisch kampioen op de weg. Stevens was een getalenteerd wielrenner en reed vaak in dienst van grootheden zoals Eddy Merckx, Rik Van Steenbergen en Rik Van Looy.

4 bruggen op 4 jaar: 15 miljoen nieuwe infrastructuur

In totaal vernieuwde de infrastructuurbeheerder in Muizen liefst vier bruggen op vier jaar tijd. De eerste brug die vernieuwd werd was de kruisingsbrug van twee spoorwegen in de Smisstraat in 2018. Daarna volgden nog de bruggen van de Leuvensesteenweg in 2019, de Johnny Ronaldobrug in 2021 en ten slotte de Smisstraat dit jaar. Stuk voor stuk gaat het om bruggen die veiliger, moderner, geluidsarmer en onderhoudsvriendelijker zijn dan hun voorgangers. Voor al deze nieuwe bruggen gaat het over een investering in nieuwe spoorweginfrastructuur van €15 miljoen.

2024: Infrabel blijft investeren in Muizen

In de nabije toekomst zal Infrabel nog verder blijven investeren in de spoorinfrastructuur op het grondgebied van Muizen. Eind augustus, begin september 2024 worden nog twee bruggen over de Baarbeek gerenoveerd en vernieuwd. Daarnaast zal ook de overweg van de Willendries vervangen worden door een tunnel onder het spoor. Goed voor de veiligheid van iedereen en prima voor de regelmaat en capaciteit van het treinverkeer.