Lintjesverkoop tegen borstkanker in Het Predikheren

19 September 2023

Lintjesverkoop tegen borstkanker in Het Predikheren

"Zo herinneren we vrouwen eraan om tijdig te screenen en kunnen we lotgenoten ondersteunen in hun strijd, maar ook verlies. Samen met Think Pink en Het Predikheren gaan we de strijd aan tegen borstkanker" - schepen Gabriella De Francesco

De lintjesverkoop van Think Pink, een campagne ten voordele van de strijd tegen borstkanker, is gestart. Dit jaar kan je voor het eerst ook in Het Predikheren in Mechelen terecht om een lintje te kopen. Een lintje kost 2 euro. De lintjes dienen enerzijds om vrouwen te stimuleren om zich tijdig te laten screenen op borstkanker. Anderzijds steun je er mensen mee die zelf de strijd voeren of naasten van iemand die de strijd tegen deze akelige ziekte verloren heeft.

Schepen van Welzijn Gabriella De Francesco: ”1 op de 8 vrouwen krijgt ooit de diagnose van borstkanker. Niet alleen zij, maar ook hun partners, kinderen en families worden getroffen met deze vreselijke diagnose. De jaarlijkse lintjesactie is dus een krachtig middel om de aandacht hierop te richten. Zo herinneren we vrouwen eraan om tijdig te screenen en kunnen we lotgenoten ondersteunen in hun strijd, maar ook verlies. Samen met Think Pink en Het Predikheren gaan we de strijd aan tegen borstkanker.”

Ook schepen van Cultuur Björn Siffer is erg enthousiast over de actie: ”Een stadsbibliotheek die zijn schouders zet onder de strijd tegen borstkanker komt niet vaak voor, maar ik ben erg blij dat we in Mechelen ook vanuit de bibliotheek deze actie kunnen steunen. Zo kan je daar vanaf 15 september niet alleen terecht voor je geliefde literatuur, maar ook om mensen met borstkanker en hun lotgenoten te steunen. Dit met de aankoop van een roze lintje ter waarde van 2 euro. Dat geld gaat integraal naar Think Pink.”

Naast de aankoop van een lintje, kan je via think-pink.be ook een gratis lintjesbox adopteren. Deze bevat 50 roze Think Pink-lintjes die je op jouw beurt kan verkopen aan vrienden, familie, klanten…

Think Pink
Heidi Vansevenant, oprichtster van Think Pink: ”Als drijvende kracht en gezicht van Think Pink, kun je misschien vermoeden dat ik kankerpatiënt ben. Toen ik 38 jaar was, kreeg ik de diagnose uitgezaaide schildklierkanker en daar bleef het jammer genoeg niet bij. Gelukkig had ik de kracht en de energie om mijn negatieve ervaringen met kanker om te zetten in iets positiefs. Op 21 september bestaat Think Pink 16 jaar! We zijn blij dat Het Predikheren mee de schouders zet onder de verkoop van de lintjes.”

Ondertussen is Think Pink alom bekend geworden in heel Belgïe en daarbuiten. Ze werken zonder subsidies, maar hebben dus wel een budget nodig om de strijd tegen borstkanker aan te gaan. Acties zoals de jaarlijkse lintjescampagne en de Race for the Cure zijn daar goede voorbeelden van.