08 mrt 2016

De Sint Romboutstoren in eigen beheer is een succes!

Sint Romboutstoren in eigen beheer: een succes! De uitbating van de verticale trots van onze stad is sinds begin 2015 in handen van de toeristische vzw VVV Mechelen. Dat bleek een goede beslissing. De Sint-Romboutstoren kreeg in 2015 bijna de helft meer bezoekers dan in 2014. Vorig jaar beklommen 33 728 mensen de toren, t.o.v. 23 283 het jaar ervoor. Dat is een stijging van 45 %. Om dat positieve elan verder te zetten werd er in samenwerking met de Metropolitaanse Kerkfabriek een nieuwe onthaalbalie met digitale toepassingen ingericht en speelt onze Toren meer en meer een rol tijdens evenementen. De toren was vorig jaar 363 dagen open. Voor zijn leeftijd is deze Mechelaar best ijverig. Het onthaal kreeg in februari een volledige make-over in samenwerking met de Kerkfabriek. Het bezoek aan de toren werd interessanter gemaakte door heel wat nieuwe initiatieven uit de grond te stampen. De VVV ging na hoe het onthaal, de ticketing, productontwikkeling en promotie van de toren kon geoptimaliseerd worden en investeerde in nieuwe belevingselementen. Ook het onthaal kreeg een volledige make-over.

De zes torenkamers werden aangekleed met infosokkels die aan de hand van tekst, filmpjes en audiofragmenten meer info bieden over de verschillende verdiepen. Daarbij kwam ook een gratis gezinsvriendelijke bezoekersgids in vijf talen en originele producten zoals zon op- en ondergang via Buitengewoon Mechelen, aperitief op de toren, teambuildingactiviteiten.

Verder richt de toeristische dienst zich ook op scholen die worden aangemoedigd om een torenbeklimming te maken. Mechelse scholen betalen bijvoorbeeld slechts 2 euro per leerling. Het is ook de bedoeling om meer in te pikken op bestaande evenementen en een bezoek aan de toren erin te integreren. Zo werden er afgelopen decembermaand drie nocturnes in circussfeer georganiseerd ter gelegenheid van de avondshows van Circus Ronaldo. Tijdens de dag van het Deeltijds Kunstonderwijs werd de toren ook opengesteld. De koninklijke beiaardschool Jef Denyn gaf aan de bezoekers van de DKO-dag gegidste rondleidingen en demonstraties op de historische en moderne beiaard.

De onthaalbalie in de Sint-Romboutstoren werd recent helemaal vernieuwd. Enkele ruimtelijke ingrepen en een gloednieuwe balie met digitale toepassingen lokken voorbijgangers naar binnen en bezorgen de tienduizenden bezoekers die er jaarlijks halt houden een nog warmer onthaal.

Voorbijgangers krijgen dankzij nieuwe glazen deuren in het tochtportaal van de Sint-Romboutstoren al van buiten een blik op het interieur van de kathedraal. Vroeger moest je eerst langs de zijingang wandelen alvorens de kathedraal te kunnen aanschouwen. De twee grote, houten toegangspoorten zwaaien open als hoofdingang om passanten uit te nodigen tot een bezoekje. De balie zelf werd helemaal opgeschoven, waardoor een extra vluchtweg is vrijgemaakt. Dat zorgt voor meer veiligheid bij grotere evenementen in de kathedraal. De zijingang aan de kant van de Grote Markt blijft bestaan omwille van de rolstoeltoegankelijkheid.

De balie zelf, links als je binnenkomt, werd helemaal in een nieuw kleedje gestoken. Ingebouwde digitale schermen geven beelden van hoe de toren er op de skywalk en tussenverdiepingen uitziet om twijfelaars over de streep te halen. Naast de balie zie je een grote afbeelding van de doorsnede van de kathedraal met aanduiding van de verschillende verdiepingen en het bijhorend af te leggen aantal trappen weer. Er is ook ruimte voorzien voor merchandising. Verder kan deze balie ook afzonderlijk worden afgesloten wanneer de toren gesloten is, zonder dat het lijkt dat daardoor ook de kathedraal niet meer toegankelijk is.

Tegenover de nieuwe balie tref je een digitale infozuil waar bezoekers snel meer info kunnen opzoeken over Mechelen aan de hand van het touchscreen. Ook dit scherm blijft buiten de openingsuren van de toren toegankelijk. Tot slot werd de hele inkomruimte opgefrist met een likje verf, en werd overal betere signalisatie in verschillende talen aangebracht. De meertalige baliemedewerkers die elke bezoeker verwelkomen met info over de toren en kathedraal blijven op post. Zij zullen ook tips en info over de hele stad kunnen meegeven.


Stad Mechelen en de Metropolitaanse Kerkfabriek investeerden samen zo'n 60 000 euro in de nieuwe balie.

 

De toren in cijfers:

 

  • 538 treden
  • 97,5 meter hoog
  • Gewicht van 42 000 ton
  • 33 728 bezoekers in 2015


Meer info: www.sintromboutstoren.be

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.